Druhy a teóriu záťažových systémov som vysvetlil v časti
Teória.
Ja som sa rozhodol jednoznačne pre statický systém ponárania, aby ponáranie bolo realistické. Realizáciu tohto statického systému som sa
rozhodol riešiť prostredníctvom piestových nádrží. Piestovú nádrž som začal robiť skôr ako som mal hotový trup, takže som nevedel aké množstvo
vody budem potrebovať na ponorenie ponorky. Preto som rozmery prvej pokusnej piestovej nádrže určil len veľmi približne. Na je výrobu som
použil vodoinštalačnú PVC rúru s vnútorným priemerom mm a vonkajším priemerom mm. Použil som oranžovú rúru, ktorá je určná na vonkajšie
použitie. Predávajú a aj sivé, tie sú určené na vnútorné použitie. Celková dĺžka rúry je mm a využiteľná dĺžka, t.j.vzdialenosť medzi krajnými
polohami piestu, je mm. Treba si ale uvedomiť, že vo vnútri ponorky nestačí na dĺžku miesto rovnajúce sa celkovej dĺžky rúry, ale skoro dvakrát
toľko. Je to preto, lebo pri plnej piestovej nádrži sa z nej vysunie závitová tyč o vzdialenosti využiteľnej dĺžky. Do tejto piestovej nádrže je
možné nabrať litrov vody. Na prednú stranu rúry sa pripevní čelo, ktoré som zhotovil z textitu (textitovej dosky) u o hrúbke približne 20 mm.
Čelo má kruhový tvar s odskokom, ktorým je opreté o prednú stranu rúry. Po obvode čela sú vysústružené dve drážky o šírke mm a hĺbke mm. Do nich
som plánoval umiestniť gumenné O krúžky ako tesnenie, ale nakoniec som dal iba jeden a je to postačujúce. Jedna drážka ostalal teda prázdna. Medzi
drážkami som vyvrtal diery, do ktorých som narezal závit. S rovnakým rozostupom sú navrtané diery aj v rúre. Do čela ešte bola vyvrtaná diera,
do ktorej bola vlepená trubka, ktoré na vonkajšej strane čela vyčnievala. Na túto vyčniavajúcu časť trubky sa nasunula hadica. Čelo s nasadeným a
navazelinovaným O krúžkom bolo nasadené na rúru a zaistené skrutkami. Obdobným spôsobom som vyrobil aj piest, ktorý má v strede vyvrtanú dieru,
v ktorej je pripevnená závitová tyč. Zadné čelo je na svojom mieste zaistené skrutkami obdobne ako predné, nemá však pochopiteľne po obvode žiadne
tesnenie, keďže voda sa nachádza iba medzi predným čelom a piestom. V strede zadného čela je vysústružená diera, do ktorej je nalisované ložisko.
V ložisko je nalisovaný medzikus, v ktorom je diera s narezaným závitom, v ktorom sa pohybuje závitová tyč. Keď sa týmto medzikusom otáča, tak sa
závitová tyč spolu s piestom vysúva alebo zasúva z alebo do rúry, podľa toho ktorým smerom sa otáča medzikusom. Otáčanie tohto medzikusu som
pôvodne robil prostredníctvom šnekovej prevodovky, ale potom som to realizoval remeňom a remenicami. Vo všetkých prípadoch som na pohon použil
motorček SPEED 700 BB Turbo 9,6 V od Graupner-a. Skôr ako som sa pre tento typ rozhodol urobil som rozsiahle porovnanie parametrov skoro všetkých
jednosmerných motorčekov od Graupner-a. Toto porovnanie najdete
tu
. V nasledujúcej tabulke sú uvedené dva typy skúšaných prevodoviek a viacero prevodov a k nim prislúchajúca veľkosť odoberaného prúdu a rýchlosť
pohybu piesta.
Krajné polohy piesta sú "strážené" mikrospínačmi. Tie ale dokážu spínať prúd iba do veľkosti 300 mA,
takže priamo nimi nie je možné zapínať a vypínať motorček poháňajúci piest. Preto mikrospínače spínajú spínacie relé, ktoré dokážu spínať prúd do
veľkosti až 40 A, a až toto relé zapína a vypína motorček.